Naturlandsskab Vejstrup Ådal i Svendborg Kommune

Turforslag ad Øhavsstien: Geoparkens skønhed og mad med udsigt

Foto: Mikkel Jézéquel

På denne rute kommer du igennem fantastiske Vejstrup Ådal, en smeltevandsdal skabt for 17.000 år siden. Du følger Øhavsstien over frodige marker og langs kysten, forbi historiske landskaber og idylliske skove, og afslutningsvis er der mulighed for mad med udsigt.

Geoparkens skønhed og mad med udsigt

Størstedelen af ruten følger Øhavsstien, og strækker sig over 13 km.

Ruteforslaget er lavet med udgangspunkt i Svendborg, hvorfra turen starter (i bus).

Øhavsstien skilt
Frederikke Juul Albertsen

Tag bussen fra Svendborg Station mod Vejstrup og stå af lige før byen ved Vejstrup Ådal Shelter. Orienter dig ved at finde pælen med Øhavsstiens vandringsmand på samme side, som du stod af bussen (hvis du kom fra Svendborg), og begynd at gå mod sydøst.

Naturlandsskab Vejstrup Ådal i Svendborg Kommune
Mikkel Jézéquel

Du går nu ned igennem et af UNESCO Global Geopark Det Sydfynske Øhavs såkaldte geosites, nemlig Vejstrup Ådal, som er en helt fantastisk smeltevandsdal skabt for ca. 17.000 år siden, da isen trak sig tilbage fra området. Stien følger ådalen gennnem ca. 4 km, men stikker ind over de frodige marker og kulturlandskabet, før du når vandet.

Vejstrup Ådal
Frederikke Juul Albertsen

Når Øhavsstien slår et brat smut og drejer mod højre oplever du, hvorfor netop det her landskab har været fyldt med frugtplantager, vinranker og bærbuske. Her er frodigt og beskyttet, ja det er nærmest essensen af dansk kulturlandskab, du her går igennem.

Hallindskoven

Følg stien med retning mod Svendborg. Den fører dig gradvist tættere på vandet, passerer Naturskolen og det privatejede Bjørnemose Gods, og går derefter gennem Hallindskoven, som i dag er et paradis for mountainbikere, hesteryttere og hundeluftere.

Par på bænk ved Christiansminde
Knud Mortensen

Du kommer ned til vandet ved Christiansminde, som i gamle dage var svendborgensernes foretrukne udflugtsmål. Her nød de borgerlige en spadseretur, en afslappende bådtur eller en forfriskende dukkert i sundets friske vand. Området emmer stadig af den samme charmerende atmosfære, som gjorde det så populært dengang.

Hotel Christiansminde
SvendborgEvent

Hotel Christiansmindes bistro med den dejlige terrasse ved vandet kan måske friste dig her. Det er et ideelt sted at nyde en sen frokost eller en afslappet aftensmad, mens du nyder udsigten over vandet og lader roen falde over dig. Beliggenheden ved vandkanten gør måltidet til en særlig oplevelse, perfekt til at afslutte din vandretur i smukke omgivelser.

Svendborg Havn
Søren Brønserud

Gå derefter langs Christiansmindesiten, der følger vandet, hen forbi havneområdet, som i disse år gennemgår en hastig udvikling. Stien fører dig forbi den charmerende gamle havn og videre ind i centrum af Svendborg igen.