Thurø Rev

Svendborg og omegn til fods

Foto: Knud Mortensen

Til fods findes der masser af muligheder, hvad enten man tager børnene med, foretrækker at gå alene eller sammen med en ven. Svendborg og omegn byder på masser af gåruter, og man kan nå rigtig langt omkring.

Øhavsstien Svendborg

Øhavsstien:
Byen er omkranset af havn, strand og skov, og der er masser af afmærkede ture – bl.a. hele 220 km Øhavssti. Der findes 7 foldere med beskrivelser og kortmateriale, som gør det muligt selv at finde afstikkere og genveje, alt efter, hvor langt man vil gå.

Læs mere her:

Mod vest:
Vil man gå en frisk tur i vestlig retning kan man følge øhavsstien langs sundet i retning mod Rantzausminde. Har man lyst til at gøre det med guide, så anbefaler vi, at man benytter Baggård Teatrets usynlige teater-tur langs Øhavsstien, hvor skuespilleren Lars Mikkelsens behagelige stemmer guider en afsted.
App’en BaggaardTeatret koster kr. 60, og når den er købt, så er det bare om at komme afsted.
Turen kan naturligvis også gøres ganske gratis og i stilhed, hvis man blot følger Øhavsstien ud af byen mod Rantzausminde.

Forårsidyl

Sankt Jørgens Kirke Svendborg

Mod øst:
Vil man hellere den anden vej, så er turen langs havnen og videre af Christiansmindestien altid en smuk tur. Tag evt. madpakken med og nyd fra en bænk på stranden. Man kan gå den samme vej tilbage, eller følge stien oppe i skoven - eller eventuelt krydse landevejen og tage turen retur til byen ad den gamle nedlagte jernbanesti, hvor toget – indtil 1964 - gik fra Svendborg til Nyborg. Banen kan følges ud til krydset, hvor man kommer til Thurø, Skårupøre eller mod den østlige by-ende.

Mod Nord:
Lige nord for Svendborg – på vej ud ad Nyborgvej - finder men et af Danmarks største voldsteder. Det kræver lidt fantasi at forestille sig, at der i Middelalderen lå et imponerede Slot her, men ikke desto mindre lå der en kæmpe borgbanke med et slot – Ørkild Slot. Slottet kunne nås fra nordsiden og var omkranset af bøgetræer og volde. Det brændte ned under Grevens Fejde i 1534.
Området er et hyggeligt kuperet område, hvor der i sæsonen græsser får. En tur op på toppen af borgbanken giver en fantastisk udsigt over byen. Det er en dejlig tur for både voksne børn.

Tag turen ned af bakken og gå igennem den hyggelige Caroline Amalie Skov, hvor Rottefældeteatret er smukt og idyllisk beliggende. Teateret benyttes i hele vintersæsonen, og i sommermånederne omdannes det til Sommerteater. I nærheden finder du også BaggårdTeatret, der med sine mange kulturelle og anderledes forestillinger bestemt også er et besøg værd.

Kryds over Tvedvej og fortsæt gennem skoven til den munder ud ved Trappebækken på Trappebæksvej.  Fortsæt et stykke ad Porthusvej og til højre ad Mølmarksvej.  Følg Mølmarksvej til vejen går til venstre ad Christiansvej. Følg denne forbi byens nye Retsbygning og drej til højre op ad den lille sti mod kolonihaverne. Følg stien igennem kolonihaven Solbakken ned mod Enghavevej og Dronningemaen mod midtbyen.

Ørkild borgruin

Skansen Vindeby - Svendborgsund

Mod Syd:
En anden frisk tur er at tage turen ud til Svendborgsundbroen, og gå over til Tåsinge. Går man på den venstre side af Svendborgsundbroen mod Tåsinge, så tag den første afstikker og gå ad villavejene til Vindeby. Går man på den højre side, kan man tage turen ned af de mange trapper og ende i den hyggelige Braten skov, som også ender ud i Vindeby.

Har man mange kilometer i benene, så er der kun et par kilometer ekstra ud til Skansen, hvor man har den smukkeste udsigt over til Svendborgsiden.

Hvis man er til de længere vandreture kan det anbefales at følge en af Danish Hikings' to optegnet ruter på Tåsinge ved henholdsvis Nørreskoven ved Valdemars Slot og Vemmenæs (og Siø).

Ture til stranden:
Er vejret til det, så er det altid dejligt at komme en tur til stranden. Den mest populære strand, i Svendborg, er Christiansminde Strand, der ligger i gåafstand fra byen. Et stort grønt område indbyder til boldspil og leg, og en hyggelig legeplads garanterer for sjov på land. Der er også en stor grillbar og iskiosk, samt en minigolfbane i området.

På Thurø finder man på østsiden gemt bag skoven en 40 meter lang badestrand beliggende lige ud til Storebælt – nemlig Smørmosen. Her er masser af muligheder for leg på den store græsplæne og normalt et med minigolf, hoppepude og stangtennis. Et dejligt sted at spise den medbragte mad.

Slotshaven ved Valdemars Slot på Tåsinge er en fin lille strand med sandbund, og dagen igennem kan man betragte Sundfarten M/S Helge, der lægger til ved broen til højre for stranden i sæsonen.

I Lundeborg ligger en virkelig børnevenlig strand med masser af sand og badebro. De omkringliggende bakker giver læ på stranden, og der er gode parkeringsmuligheder tæt på stranden.

Andre ture i området kan findes på Svendborg kommunes hjemmeside: