
Læs årsrapporten for Svendborg Event & turisme
2024 blev året, hvor turismen for alvor blev det strategiske omdrejningspunkt for vores arbejde. Den nye strategi, har skabt en tydelig retning og styrket sammenhængen mellem events, handelsliv og turisme – til gavn for hele kommunen.
Ny strategi – ny retning
2024 blev året, hvor Svendborg Event & Turisme tog et skridt i en ny retning. Bestyrelsen valgte i foråret at øge fokusset på turisme – ikke som et tillæg til vores arbejde med events og handelsliv, men som det strategiske omdrejningspunkt. Turismen blev den fællesnævner, der kan forbinde vores indsatser, skabe værdi på tværs og danne grobund for vækst i hele Svendborg Kommune. På den baggrund blev der udarbejdet en ny strategi, der sætter retning for Svendborg Event & Turismes indsats i årene der kommer. Vi skal skabe sammenhæng, synlighed og sammenhold – mellem by og natur, turisme og detailhandel, gæst og vært. Vi skal fortælle historien om Svendborg som Øhavets hovedstad, et sted hvor natur, kultur og det kulinariske smelter sammen i oplevelser, man kan leve i – ikke bare besøge.
Siden Strategien
Siden strategien blev vedtaget, har vi arbejdet målrettet med at realisere dens potentiale. På turismeområdet har vi intensiveret vores synlighedsarbejde, og kampagner har bidraget til et markant løft i synligheden om Svendborg ud i Danmark. Samtidig har vi arbejdet i dybden med at styrke områder, hvor turismen har potentiale til at løfte sig – fx camping, hvor et fald i overnatninger siden 2021affødte et styrket samarbejde og øget videndeling med lokale campingpladser, som nu styrkes yderligere i 2025.

Yderligere udvikling i 2025
Events har i 2024 været med til at vise, hvad Svendborg kan. European Maritime Days cementerede byens potentiale som konferenceby – både fagligt og logistisk – mens Ny strategi –det internationale cykelløb Gran Fondo tiltrak deltagere fra hele verden og satte Svendborg på det cykelturistiske verdenskort. De turismeøkonomiske effekter af de events, vi støttede gennem året, er dokumenteret til over 26 millioner kroner i lokal omsætning – en stærk påmindelse om, hvorfor vores arbejde med eventser vigtig for byen.
Samtidig har Rundbuehallen og Pakhuset i havnen oplevet en flot vækst i udlejning, og samlet set steg vores omsætning med 27 % i forhold til 2023. Det viser både en stigende efterspørgsel på Svendborg som eventby. I arbejdet med Svendborg som handelsby blev der i 2024 skruet op for markedsføringen og tiltrækningen af endagsgæster.

Foto:Mads Bordinggaard
Fokus og fornyelse
2025 er allerede godt i gang. Svendborg Kommune har afsat 500.000 kr. til en styrket indsats for handelsbyen, og en ny strategi for Shopping Svendborg er udviklet, som skal understøtte en handelsby der er presset af internathandel og konkurrencen fra storcentre. Inden for turismen er en ny kommunal turismestrategi vedtaget, der bl.a. fokuserer på det maritime område og kulturturismen – to felter, hvor Svendborg har stærke aktører og måske endnu stærkere potentiale. SVEND Filmdage har fået en ny strategi, der sætter scenen for en ny version af det store event – hvor bl.a. kulinariske oplevelser og lokalt samarbejde spiller en større rolle. Vi glæder os til alle de spændende udfordringer der venter og samarbejdet om at styrke Svendborg – som det sted, hvor det gode liv leves.

Turist & Eventchef